fredag 7 mars 2014

Marktäckande Ödmjukhet

När jag funderat ett tag på Blommiga Fredagens tema så tänker jag mest på hur de olika namnen på växterna klingar, jag tänker då främst på gymnaster.
Här om veckan lyssnade jag på Jonas Bengtsson när han visade vilka nya perenner som vi kan få se i våra plantskolor framöver och vilka som varit bra i provodling.
Han berättade bland annat om min lilla sötnos Gymnaster savatieri, en i mitt tycke mycket söt, tacksam, blygsam men också lite stolt och nyfiken där hon kryper fram mellan de andra växterna. Tänkte att hon är ödmjuk och foglig. Hon lyfter också fram de andra runtomkring så de kan lysa i all sin prakt.

- Tänk om det så småningom förädlas fram sortnamn på den, då får vi kanske ’Elitgymnaster’ i trädgården om några år, berättade Jonas.
Med det i tankarna så känns det namnet inte lika ödmjukt, men växten i sig beter sig lika ödmjukt.


 Gymnaster eller Elitgymnaster, de kommer jag inte vara utan i alla fall.
Kika in på Hélenas Blommiga Fredag på bloggen
  Bland Rosor & Bladlöss där temat är Ödmjukhet
Vivian






8 kommentarer:

  1. Ja vem vet blommor byter ju namn ibland de med.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Så flott beskrevet og nydelig bilde!

    God helg!

    Klem Marit

    SvaraRadera
  3. Så roligt att se din bild av den fina mattan... ..hittade en planta ev 'elitgymnasten' i Göteborgs botan i somras. Hon har börjat ränna runt lite men fick aldrig se den magnifika blomningen din har. Nu vet jag vad jag ser fram emot - tackar ödmjukast för det.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Så söt! Jag är inte vidare bra på krypande växter (mina dör typ jämt! fattar inte vad jag gör för fel), men den där var ju verkligen väldigt fin.
    Ha en härlig helg
    /E

    SvaraRadera
  5. Såå himla söt den var!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  6. Tackar ödmjukast för det tipset. Har funderat så efter en vit liten krypare till et av mina land.
    ha en fin helg
    Kam Meta

    SvaraRadera
  7. Spännande hur ord kan väva sig runt i tankebanorna. Men söt är den, oavsett den är elit eller godmodig motionär :)

    SvaraRadera
  8. fick en delning av gymnaster, den var vacker vit dubbel, mörkt gröna blad som var flikiga

    liknade en dubbel tovsippa men var vackrare blommade i mitten av sept. vill veta sortnamn tack.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...