fredag 30 september 2011

Det som göms i snö, kommer upp i tö

I torsdags fick jag 100 kg lök från Holland som våra medlemmar i 
Hallands Trädgårdsförening ska få frossa i.


Åh, det känns spännande att hantera dess lökar, så stora mängder.  
Det är utvalda lökar och knölar som är lättodlade i våra trädgårdar, 
speciellt sådana som förökar sig och det blir fler av utan någon speciell skötsel.

Har ni som jag förut upplevt att när ni handlat lökar, tex vackra tulpaner......de kommer upp 
och blir vackra det första året men sen blir det si så där, 
och till slut blir det som mest ett ynkligt blad som tittar upp.

Har funderat på detta.........och kommit fram till..........
Det finns lökar som bara blir vackra ett år, 
men det finns också lökar som faktiskt trivs bra i våra trädgårdar.

På tisdag den 4/10 kl 18.00 är jag på Halmstads Stadsbibliotek, där berättar och visar jag bilder på just de lättaste och bästa lökarna som jag tycker är mest odlingsvärda.
Efter det blir det fest och medlemmarna får förmånen att köpa alla dessa lökar till inköpspris....rena Julafton.
Varför inte få till det med sådana här buketter i rabatten till våren som bara blir vackrare år efter år.


 Många intressanta lökar och knölar.

 

 Violtulpan



Bokhara Tulpan





Den ljuvaste och väldoftande av dem alla......Orkidénarciss 'Thalia'





Åsså Trillium så klart och mycket mycket annat.

Ni som har vägarna förbi, vi ses där.

Vivian













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...