söndag 8 april 2012

Mina vårblommor

Den lilla Lågtrumpet Narcissen som man kan se förvildad och naturaliserad vid torp och gamla ödetomter är jag förälskad i. 

Jag har nöjet att ha en hel del tuvor av denna kulturväxt i min trädgård som 
blommar just nu till Påsk. 
Min klon kommer från Mästocka socken där min mor och far hade en skogsfastighet, och där runt en stenruin fanns det stora bestånd av denna lilla trevliga Påsklilja. 
Fick några lökar för ca 10 år sedan och de har förökat sig med hjälp av min delning, och de vårdar jag ömt nu.
 Denna Narciss har alla de kvalitéer som jag uppskattar så mycket.
Den blommar tidigt - har en underbar doft - fin mjuk gul ton - förökar sig lagom bra - är härdig och lättodlad i rabatt och även naturmark med lite lagom fukt i.

Narcisserna tillsammans med Kungsängsliljor och Hundtandsliljor på Vargaslätten i Simlångsdalen
Narcissus pseudonarcissus eller N. lobularis, jag vet inte exakt vilken jag har, kan inte urskilja den morfologiska skillnaden, men vackra är de och en kulturväxt som är värd att bevara och odla. Glöm inte att beställa till hösten så ni får så här fin blomning nästa vår.

Fortsatt trevlig Påsk

Vivian

5 kommentarer:

  1. Vilken vacker vy.Så skulle man ha det.MVH

    SvaraRadera
  2. SÅ vackert
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Det här är verkligen i min smak. En lökväxt med många kvaliteter OCH gammal i odling. Den hamnar absolut på beställningslistan.

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Vilken otrolig syn. Tänk om ja bara hade en bråkdel av allt detta.

    Ha en riktigt fin vecka
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Den vill jag gärna beställa! Kan du påminna mig när det är aktuellt?
    Hittade hit tack vare din kommentar på Emmys text (du skulle se hennes övriga texter - man baxnar, vad månde det bliva?...). Lägger in dig som blogg jag följer för jag ser att jag har mycket att lära här!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...