fredag 25 oktober 2013

När växter själv får välja

Här i trädgården så finns det många växter som får välja själv hur de vill växa. En av dem vill heller inte att jag tillrättavisar genom att flytta lite lätt, envist vill hon bestämma helt själv, annars får det vara tycker hon.

Berglin Linum perenne
 
Lätt oskuldsfullt väljer hon sin plats för att  jag ska tycka att hon är vacker och passa in, ibland väljer hon att vara tillsammans med en annan vän, ibland helt ensam mitt i gruset där hon bildar en fontänliknande kaskad av blå blommor som lyser som vattendroppar.
Det går inte att tvinga henne att växa någonstans om hon inte själv vill.
Hon är verkligen nyckfull men det står jag ut med, för hon levererar nyutslagna ljuva blå blommor varje dag, från sen vår till sen höst. Hon är verkligen odlingsvärd trots att hon måste bestämma helt själv.

Vill ni se fler bloggare som skriver om 'När växter själv får välja' så kika in på

Hélenas Blommiga Fredag på bloggen
  Bland Rosor & Bladlöss

Vivian

15 kommentarer:

  1. Beautiful blue flowers photo!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  2. Nyy-ydelig! Hun kan jo passe inn overalt :-)

    SvaraRadera
  3. Så söt! Om jag köper frö och skvätter lite varstans kanske hon hittar en boplats här också? :)

    SvaraRadera
  4. Vissa växter har äran att få välja sin plats för den är så vacker,
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Ja, sådan er det også hos mig. Alt selvsået er velkomment. Det giver så mange overraskelser. Linum perenne er meget smuk, sikke en farve.
    JetteMajken

    SvaraRadera
  6. jag älskar lin, underbar blå blomma som är min favoritfärg.
    Med vänlig hälsning Mia

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig färg.
    En riktigt iögonfallande blomma.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  8. Blåa blommor blir ofta rätt var som helst i trädgården ;-)! /Anja

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar blå blomma! Förstår att den är välkommen varhelst och närhelst.
    Ha det gott!
    /Katairna

    SvaraRadera
  10. Aldeles nydeleg ! DEN fine fargen !
    Ja, den må få dukke opp kvar som helst, og spre glede.
    Anne-Mari

    SvaraRadera
  11. Aha... ..det förklarar somligt för mig! När jag var betydligt yngre än nu sådde jag sommarblommor i mammas trädgård. Linet är det enda som alltid kinkade och misslyckades. Många försök blev det innan jag gav upp. När jag ser dina härliga bilder förstår jag varför jag var enveten :-)

    Hoppas du får en riktigt skön helg! /Carina

    SvaraRadera
  12. Men där var hon ju verkligen fin tillsammans med rosen!
    Ha en underbar trädgårdshelg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  13. Det var en söt liten en- nog bäst att låta henne hållas!

    SvaraRadera
  14. Sicken rackare, men ljuvlig där hon står!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  15. Bestämd ung dam! Men vilken härlig blå färg.
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...