fredag 29 juli 2011

Vitlöken skördad


Igår var jag hos min Far i Simlångsdalen och skördade min vitlök, ja jag har inte plats för den här hemma i år – ni vet växelodling, har redan odlat på alla platser redan – jag bör inte odla den på minst fem år i våra egna djupsängar igen, så då fick jag låna pappas potatisland som var spadvänt och färdigt i höstas och det blev mycket gott resultat.

  


Två lökar var det hål i, kan det vara denna lilla rackare som jag hittade på en lök.



Den rödaste närmast längs ned ”Rysk Röd” blev inte så stor och fin som hemma i djupsängarna förra året. 
 Däremot blev ”Irkutsk” och ”Tsezar” riktigt stora och fina.
Sättlöken har jag köpt av Åke Truedsson och jag kommer nog att köpa fler sorter, kanske i höst.
Tydligen ska det smaka olika, har nu skördat fyra olika Ryska sorter och två Franska.
 *****
Nu ska jag och min man ha vitlöksprovning, hur nu detta ska gå till, --- vi får kanske pressa dem i en kall sås eller nåt så vi känner skillnaden – stor prövan för våra gourmet gommar...återkommer med vinnaren senare och kanske någon hedersplats kan den lök få som var bäst i odling.
*****
Det intressanta med vitlök är att det finns inga skadliga effekter (kända) hur mycket man än konsumerar.
Den verksamma substansen är alliin och är luktlöst. Alliin bryts ned i kroppen till substanser med bakteriedödande effekt, först då får den en motbjudande hemsk odör 
(som vi sen går och blåser ut på våra vänner). 
Dessutom har man i modern forskning upptäckt att vitlök motverkar 
åderförkalkning genom att sänka blodfettet.

1 kommentar:

  1. Hej Svärmor!
    Äntligen skriver du blogg och delar med dig av din kunskap!
    Ska bli intressant att läsa...

    Hoppas att allt är bra med dig
    kram Lizette

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...