söndag 30 december 2012

Året 2012

Tidigt i år fick jag en fråga om jag ville ha ett växthus av en vän och åkte och tittade, och döm om min förvåning......det var ett exakt likadant som jag redan hade. En ide föddes och vi monterade ner det och körde hem det på ett släp.
Den stora förändringen i vår trädgård 2012 blev då att vi la en del plattor och ställde dit växthuset den ytan. Sen monterade vi ner mitt lilla växthus som numera var felplacerat och flyttade dit det också. Det växthuset köpte jag för min första lön 1978 och då bodde jag fortfarande hemma hos mina föräldrar, nörd redan då. Senare flyttade jag det till min egen trädgård och i år har jag alltså flyttat det igen.
Vi placerade dem en liten bit ifrån varandra också gjorde vi en mellandel i trä, och på så sätt fick vi ännu mer yta. Det blev fantstiskt bra och över förväntan, det växte så det knakade där inne.


Här blev det stor skörd av både chili, tomater, gurka och basilika som jag länge drömt om. Det blev en hel del pelargoner som växte enormt, och ni kan tänka er att här satt jag varje dag och lyssnade på vacker musik.

 Under året var jag några gånger på Vargaslätten och lovade er att visa lite bilder från de gångerna, här är nu några till.

Här är den nedsänkta och terraserade köksträdgården som Rut Ericsson anlade på 30-talet och som gav stora skördar till självhushållet på den tiden.

Portalen i klippträdgården.

Pelargoner inne och blåregn utanför vårt fönster.
 
Massor av rosor blommade fint i år.

Austinrosen 'Eglantyne'

Damascenaros 'Bluch Damask'

Äppelros- Rosa rubiginosa

En ny ros för i år, Napoleons Hatt- Rosa centifolia 'Cristata'


En riktig favorit roshäck hos oss är den lilla Buxbomrosen eller Burgunderosen som den egentligen heter- Rosa gallica parvifolia.


Gott nytt trädgårds år önskar jag er alla

Vivian

9 kommentarer:

  1. Smart med växthusen, det hade jag missat! Så fina rosor, måste nog se över min roslista...
    Gott Nytt År!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag lyfter på luvan för Napoleons hatt och de andra underbara bilderna.Och hoppas du får ett fint år i ditt "lyxväxthus" också 2013:)

    SvaraRadera
  3. Jag vill önska dig en underbar nytt år med många glädjeämnen!!

    SvaraRadera
  4. Det blev ju så bra med växthusen.
    Tror faktiskt att Vargaslätten var det bästa jag varit på i år.
    Tack för det! Hoppas jag får chansen igen.
    Gott slut och Gott Nytt År på dig.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder!
    Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  6. Gott Nytt År Vivian!
    Fiffigt med växthusen.

    SvaraRadera
  7. Fint växthus, smart att bygga ihop sådär!
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!/Laila

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev, växthuset ! Förstår att du njutit därinne, ser härligt ut med alla plantor på gång... Snart är det dags igen :-)
    Vill önska dig ett Gott nytt odlingsår !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Vilken helt underbar idé med dina två växthus! Så fint!!! Och sedan, alla andra fina foton du visar. Blev särsklit glad över parvifolia-rosen. Har haft två stycken genom åren, men de har blivit vinter-respektive sorkföda. Suck.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...