söndag 14 juli 2013

Bland underbara nävor

Midsommarblomster, flocknävor, ängsnävor och blodnävor...ja många är de.
Nu har jag inte så värst många själv men jag tänkte i alla fall visa er några av favoriterna som blommar här just nu.


 Blodnäva, fast en vit sådan som jag tycker mycket om, den fyller ut i rabatten och är kompis med alla perenner.

Sen har vi den lilla ballerinan som ser så spröd och skör ut med sina silkeskronblad.
Geranium sanguineum striatum


Blanknäva - Geranium nodosum är en liten skimrande skönhet tycker jag. Finns i en sort nedan som jag gillar.


 Blanknäva - Geranium nodosum 'Clos de Coudray
Namnet säger att just bladverket är blankt och snyggt.


Nu mitt i sommaren ska naturligtvis Ängsnäva blomma,
 Geranium pratense 'Summer Skies'.

Härliga sommarnävor.

Vivian

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också om nävor. Särskilt brunnävan som finns med blommor och blad i så många olika färger. Blanknävan du visar skall jag skriva upp på 'titta efter listan'.
    Fortsatt skön sommar.
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Nävor är så vackra! Vill ha fler...
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...