fredag 19 juli 2013

Måste visa den sötaste lilla Spirean

En liten kompakt goding, rosa blommor och mörkt grönt krispigt bladverk.


Den ska egentligen ha bladen kvar på vintern men det har varit så kallt de senaste tre vintrarna så varge vår har jag trott den var död. Men den skjuter då sent och kommer igen och jag är så lycklig.

 Ska nu försöka ta sticklingar av den för jag vill ha många fler.

Busken jag har är ca 8 år och den är inte beskuren mer än det borttagna döda som är sviter från vintern.
Den är nu endast 35 cm hög och jag får säga... det finns mycket som passar ihop med dessa mörkgröna 1 cm lätt krusiga blad. Sen får den vackra små rosa blommor.
I sin litenhet men ändå robusta, kraftfulla och självklara uppnosighet  kan den nog göra sig som låg häck...man kan säkert klippa den så jag tror det kan vara ett alternativ till buxbom om man inte har som krav att den ska vara vintergrön högre upp i landet.  

Spiraea japonica 'Bullata' 

 Nu är det äntligen skönt sommarvarmt.

Vivian

4 kommentarer:

  1. Ja, äntligen är det sommarvarmt igen. Blir glad av ditt inlägg. / Mia

    SvaraRadera
  2. Spireabuskar är tacksamma jag har flera sorter då de trivs så bra här i sandjorden,har även en liten låg sort som jag glömt namnet på den är bara ca 15cm hög
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte låta bli att älska spirea. Så lätta att sköta, och blommorna är så vackra i detaljer och så härliga i sin masseffekt. Din miniatyrspirea har ju dessutom otroligt vackra blad. Vi får helt enkelt nominera den till årets perenn, den är alldeles för underskattad.

    SvaraRadera
  4. Väldigt söt! Är ingen spireaälskare men den här kan jag tänka mig!Ser inte riktigt vilken miljö den växer i men jag får googla på det.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...