onsdag 15 februari 2012

Den trista riddarsporren



 Sorg Riddarsporre - Delphinium triste

Ja vad mer kan man säga om denna färgen, på bilden kanske något för brun jämfört med verkligheten. Något grönluden och som ni ser så tonar inte den mörka färgen i vinrött utan brunt och det är det som gör denna svarta riddarsporre så speciell tycker jag.
Den kommer ursprungligen från Sibirien och klarar vårt klimat bra och det blir massor av frö som är lätta att så. Upplever inte att den korsar sig med andra riddarsporrar så är det någon som vill ha några frön så går det nog att ordna.
Denna riddarsporre blir inte så hög, ca 60 cm och trivs i sol....här är den fotograferad i mitt stenparti. Tycker den sticker upp lite spektakulärt och kommer till sin fulla rätt där.

Det är sista utmaningen i konkuransen av blomsterfavoriter och om du klickar på länken nedan så kommer du till fler svarta, gröna och andra flerfärgade  favoriter från bloggen Moseplassen

6 kommentarer:

  1. Så spesiell og vakker! Har du kjøpt ferdig plante eller sådd den selv? Har aldri sett maken men vil forsøke å finne frø! Lykke til med riddersporen! Hege

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mycke om den!
    Skulle gärna ha en själv.
    Jag skulle vilja ha frö :-)
    Kanske har jag nått att byta med om du vill?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Ja jag skulle vilja ha frön av den:) Kanske vi kan byta lite??
    Ha en alldeles underbar torsdag!!

    SvaraRadera
  4. Alltid kul med annorlunda ting. Och det finns folk som fortfarande envisas med att säga brandgul. Själv har jag bytt till orange. Kanske en generationsfråga?
    Eva

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Som sagt vill jag gärna ha frön om du har!
    Hittar ingen mail adress till dig.
    Min är helenaietuna@spray.se om du har lust att höra av dig?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad kul att ni vill ha frön. Hör av er till mig på hackordning@gmail.com
      så skickar jag lite frön till er.
      Vivian

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...