fredag 17 februari 2012

Gammaldags


 Vid kanten av vår örtagård låter jag en del gamla trotjänare få växa lite blandat, det är så härligt att kunna plocka in en stor bukett med blommor utan att det känns naggat i rabatten. Därför har jag mycket av den tacksamma Praktlysingen...ja nu hör jag nästan en del av er säga......å nej, den som sprider sig så hejdlöst. Ja, men har du plats till den i ett litet hörn så är den given, framför allt för sin kravlöshet, också den underbara doften. 
En honungs-citron doft vibrerar lätt i den ljumma sommarbrisen, den är helt enkelt underbar tycker jag och den får varenda rum inomhus att dofta fräscht (som var så härligt och värdefullt i torpstugorna förr i tiden) 
Där bakom buskaget finns flera kvadratmeter som jag kan plocka av.


Överlevarna som man brukar stöta på vid gamla ödetomter och torp är brandliljan och myskmalvan, också härliga snittblommor tycker jag.
Tillsammans blir det en härlig gammaldags mormorsrabatt.


Mer tolkningar på temat Gammaldags hittar ni på "Blommig Fredag" hos Roses and Stuff

Önskar er en mysig helg
Vivian

14 kommentarer:

  1. Riktigt gammaldags blommor! Praktlysing hade jag ett tag i min rabatt, för några år sedan! Tyvärr sprids den för mycket för att platsa i min lilla trädgård!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  2. Så smart att ha en plats för snittblommor. Lysing har mina föräldrar en hel häck utav, helt underbart när den blommar!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Härligt att ha en plats för snittblommor.

    Det skulle jag gärna ha också.

    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  4. Fin tolkning, vad mycket man lär sig idag! Jag har oxå en massa praktlysing som växer vid en gammal arbetarbostad från 30-talet!
    Jag har oxå lagt uppen bild på brandlilja som jag faktisk inte hade en aning om att det var en så gammal växt.
    Ha en fin helg!
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tolkning av temat. Jag blir alldeles glad när jag läser ditt inlägg. Din blogg måste jag fortsätta läsa, blev tokförtjust i axvallmon och riddarsporren. Vill gärna ha fröer och mejlar dig.
    Ha en underbar helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Kul att du hittade till mig så att jag kunde hitta hit. Myskmalva har jag sått för några veckor sedan, hoppas så att de små plantorna ska ta sig. Den är ju så vacker! Ha en fin helg! Kram Hanna

    SvaraRadera
  7. Praktlysing är ok om den inte blir för stor och kväver annat.
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Älskar gamla mormorsrabatter. Fast praktlysingen tog lite för mycket plats här hos mig.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  9. Samma växter finns hos mig, men undrar om brandliljan har försvunnit... och inte visste jag att praktlysingen doftar, gör den genast mera värdefull, får lukta på den till sommaren:)
    Kram

    SvaraRadera
  10. jag gillar dessa gamla torparväxter.
    Ha en alldeles underbar måndag!!

    SvaraRadera
  11. Idag får du være en oppmuntring på min facebookside! Via noen andre faktisk. Siden finner du via min blogg:)

    SvaraRadera
  12. De rause staudene er god eå ha, de som steller seg selv og lager store frodige tuer :) At de er villige er jo ikke et problem om alle i bedet er like villige og greier å holde krig med hverandre ;)

    Og du, gratulerer med finaleplass!

    SvaraRadera
  13. Har man plats för praktlysingen så är den verkligen en tacksam blomma. Fin i buketter!
    Härligt, somrig bild!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...