onsdag 8 februari 2012

Enkel vit njutning


 Mitt vita bidrag till blomterfavoriter blir en av den absoluta favoriten i trädgården.
Stor Sandlilja - Anthericum liliago.
Det är ingen lökväxt som man nästan kan tro, den har kraftiga köttiga vita rötter som letar sig långt iväg för att söka vatten.
Som namnet säger så trivs den mycket bra i sand, denna plantan planterade jag 
mellan några stenblock i ren sand. 


Stor sandlilja är mycket odlingsvärd eftersom den pryder platsen i trädgården som man kan glömma bort, du behöver aldrig vattna... inte gödsla....aldrig dela eller föryngra.....helt enkelt när du går förbi en dag så står den bara där och är helt bedårande och blommar med liljevita lysande blommor och det under en ganska lång tid också.


Glöm inte att plantera den till våren, men glöm den sen.

Om du klickar på länken nedan så kommer du till fler vita favoriter som bloggen Moseplassen har.

9 kommentarer:

  1. Wow, vilken växt! Jag har en liten rabatt där ingenting förutom krokus vill växa. Det är framför uterummet, sand och söder (så mycket sol), så man hinner inte vattna ikapp. Jag funderar på att prova iris där, men hittar jag en sån här, så måste jag klart prova den också. Vilka söta vita blommor. :-)
    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Mycket,mycket vacker!!
    Ha en alldeles underbar onsdag!!

    SvaraRadera
  3. Så vacker. Och perfekta egenskaper....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. så flott den var! både blomst og blader :)

    SvaraRadera
  5. Vivi!
    Vad härligt det var att lyssna på dig i Radio Halland i tisdags. Du är underbar! Är det nån mer som vill lyssna, finns det i sändningsarkivet 7 februari 11-11.30 och 11.30-12:
    http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=70&date=2012-02-07

    Tack för go lyssning och en underbar blogg!
    Ing-Marie

    SvaraRadera
  6. Vilken perfekt vit blomma till mitt tomtprojekt på Gotland. Kan jag låna bilden, självklart länkar jag, för att ha den i mitt arkiv växter att komma ihåg?
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får du låna, kul att du tycker om den.
      Lycka till med tomtprojektet/Vivian

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...