tisdag 14 februari 2012

Skrynklig utveckling

Definitionen orange är svårt att veta ......när jag var liten sa vi alltid "brandgult" men sen blev det mer vanligt med det engelska ordet. 
Här nedan är mitt orangea bidrag med "Blomsterfavorit"

Ibland kan man tycka att knopparna nästan är snyggare än blomman, i det här fallet så vet jag faktiskt inte vilket.  
Under det mjuka ludna täcket sover en sjusovare, knopparna står och vajar och
den ena sömnigare än den andra


Men vaknar gör hon när hon hört mitt gnolande och insekternas rop på nektar under en tid när vi susat förbi.
Hon har så skrynkliga tunna blad så man kan tycka att hon sovit för länge i den varma sköna knoppen.
Sidentunna, nästan genomskinliga blommor som öppnar sig.......


Axvallmo - Papaver spicatum har gråludet bladverk med en rosett längst ned vid marken.
Denna vallmo är perenn och är härdig upp i zon  4-5.
Vill stå på samma plats, frösår sig alldeles för LITE eller inget alls och det kan man ju tycka vore bra men axvallmo har den kvalitén som jag är så förtjust i så just den skulle kunna få självså sig lite här i alla fall.

Om du klickar på länken nedan så kommer du till fler orange favoriter som bloggen Moseplassen har.


8 kommentarer:

  1. Vilken fin vallmo den har jag inte sett tidigare.

    Har du frön av den???

    Eller har du tips vart jag kan köpa frön eller planta.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr Gunilla har jag inga frön av denna, de ruttnade bort.
      Hoppas på tur till hösten så får vi se
      Ha det bra/ Vivian

      Radera
  2. Wow!
    Som ...skrynkligt papper...underbart!
    /Karla.

    SvaraRadera
  3. Den var ukjent for meg også. Veldig fin og spesiell!

    SvaraRadera
  4. Grattis till finalplatsen! Så roligt och välförtjänt! Jag kommer att rösta på dig utan tvekan. Är helt förälskad i din vallmo.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  5. Grattis till finalplatsen du blir naturligtvis min favorit.

    Lycka till
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Nu blev jag förälskad! Underbara bilder av en växt som ser fantastisk ut. Och som jag inte sett tidigare. Vilken karamell:)

    SvaraRadera
  7. Stilig blomst og kule knopper!Det var en plante å merke seg. Lykke til i finalen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...